De prin minte adunate

Locul unde vorbim despre orice

Voi unde ieşiţi din oraş? Încercaţi sfaturile şi recomandările din reţeaua Natura 2000 si veţi descoperi locuri la care nici nu visaţi

Vouă vă place să plecaţi de acasă? Să bateţi ţara în lung şi în lat? Şi mie. Iar câteodată, în loc să vizitez oraşe mă cuprinde un dor incredibil de natură. Aşa că o iau liniştit pe dealuri sau munţi. Nu prea înalţi, să nu ard chiar toate caloriile. Am şi o zonă preferată: Cozia.

Cozia îmi este dragă de mic copil. Dincolo de mănăstirea legendară, cel mai mult îmi place acolo Oltul, care curge liniştit în spate. Este incredibil de liniştitor şi recunosc ca aş sta acolo ore întregi uitându-mă ca prostul la vârtejurile ce apar dintr-un loc în altul, la maşinile ce trec pe partea cealaltă sau la semnul care anunţă înălţimea maximă atinsă de Olt, pe la finalul anilor 70.

Mai nou, adică de câţiva ani, Cozia îmi mai place şi pentru altceva decât pentru partea istorică sau romantică. Îmi place pentru ceea ce-mi oferă senzaţionalele peisaje. Aţi încercat vreodată să treceţi dincolo de percepţia vizuală? Să pătrundeţi cu propria fiinţă în natura care înconjoară peisajul de basm care vă înconjoară vreţi-nu vreţi în ţara asta minunată? Vă spun, merită cu prisosinţă.

În pădurile de la Cozia, ca să revin la zona mea preferată, sunt o mulţime de lucruri de văzut, de simţit. Sunt poieni care ţi se deschid unde nici nu te aştepţi. Acolo este locul unde am văzut, pentru prima dată, o floare de colţ. Era atât de frumoasă, încât mi-a fost milă să o rup. Mi-am dat seama că acolo e locul ei. Apoi, am aflat şi că e protejată, deci am făcut de două ori bine că nu am rupt-o.

Acolo am văzut pentru prima dată laleaua pestriţă. Sau crinul de pădure. Evident, să nu credeţi că am ştiut cum se cheamă din prima. Nici vorbă. Nici din a doua, dacă îmi este îngăduit să spun aşa. Dar, pentru că vroiam să aflu mai multe despre acea zonă, am intrat pe un site care le ştie pe toate. Nu e vorba de google. E vorba de ceva muuuult mai tare atunci când vine vorba de frumuseţile patriei: infonatura2000.cndd.ro . Este un site făcut de adevăraţii iubitori şi apărători ai naturii. Habar n-aveam că există atâtea zone minunate în ţara asta. Ştiam că e frumoasă, dar parcă nu atât. Ăsta este marele merit al celor care au înfiinţat reţeaua Natura 2000.

Am aflat de acolo ceva ce ştiam din şcoală: că biodiversitatea trebuie protejată. Numai că altfel este atunci când o chestie teoretică şi oarecum prea puţin importantă pentru un bucureştean ca mine, se transformă în ceva concret, graţie muncii lor. Acum mă simt şi eu un mic luptător pentru drepturile plantelor şi animalelor. Altfel percep minunatele specii de flori pe care le întâlnesc la tot pasul, altfel percep animalele sălbatice, ba parcă mi se pare mai prietenoasă şi vipera cu corn care e destul de des întâlnită în regiunea de care vă vorbeam mai devreme. Încă nu am ajuns să o iubesc, nu vă speriaţi, dar parcă am început să o înţeleg.

Am un singur mare regret. Faptul că reţeaua Natura 2000 a apărut în 2000, şi nu în 1990, când eram şi eu mai tânăr şi mai dornic de călătorii. Probabil s-ar fi chemat Natura 1990 – sună mai bine 2000 – dar eram un tip mult mai câştigat. Probabil că acum, în loc să stau să scriu pe blog sâmbăta seara, eram cu cortul într-una din minunatele zone descrise de oamenii acestei organizaţii.

Dacă eu să zicem că sunt oarecum mai în vârstă, voi, cei tineri – dacă mă citeşte careva 😀 – puteţi beneficia de această extraordinară bază de date şi deschizătoare de minţi care e Natura 2000. Aşa că am un singur sfat pentru voi: informați-vă despre rețeaua Natura 2000 ca să puteți beneficia de oportunitățile pe care le oferă. Chiar merită.

Acum vă las, că a început meciul Stelei şi eu trebuie să ţin cu Ceahlăul. Cum de ce… nu v-am spus că sunt dinamovist?

2 comentarii la “Voi unde ieşiţi din oraş? Încercaţi sfaturile şi recomandările din reţeaua Natura 2000 si veţi descoperi locuri la care nici nu visaţi

  1. Madalin Blidaru
    Iulie 20, 2013

    Am fost in zona respectiva si m-au fascinat: padurile, Oltul, manastirea, povestile, oamenii si traditiile.

    Avem cu ce sa ne mandrim ca romani!

    • Andrei
      Iulie 21, 2013

      Asa este! Este o zona fascinanta si ma bucur ca si tie iti place acolo 🙂

Lasă un răspuns

informatie

Această înregistrare a fost postată la Iulie 20, 2013 de în DIVERSE şi etichetată , , , , .
