De prin minte adunate

Locul unde vorbim despre orice

Fotbal minut cu minut… vă mai amintiți?

La fel ca mulți dintre voi, am crescut ascultând radioul. O fac și azi, doar că nu mai cresc, ci, cum se spune, înaintez în vârstă.

Ideea despre a scrie despre acest lucru mi-a venit aseară. Am avut ediție – am stat la serviciu, la marele egal al Stelei de la Basel – și am ajuns acasă după miezul nopții. În mașină eu ascult Radio România Actualități. Iar aseară era ceva minunat: înregistratea unui concert al lui Nicu Alifantis. Am ajuns acasă, unde pînă la ora 2.00 am ascultat incredibila voce a lui Alifantis și incredibilul mod în care interacționează cu publicul său.

De ce vă spun asta? Pentru că dacă eu știam toate melodiile pe care le auzeam era pentru că, de-a lungul timpului, le-am auzit la radioul public. Dar, culmea, deși le auzeam încă de dimineață, de la Curierul Melodiilor, care începea pe la ora 8.00, majoritatea cântecelor mă leagă de o emisiune de fotbal: ”Fotbal minut cu minut”, cu Minoiu, Domozină, Gițulescu (pe el îl iubeam cel mai mult, pentru că era dinamovist de-al meu 🙂 ), Teoharie Coca Cozma și toți ceilalți. Cu emisiunea asta am învățat să fac clasamente, cu emisiunea asta am învățat sute de fotbaliști, cu emisiunea asta plângeam sau râdeam în funcție de rezultat. De asemenea, mă gândesc că cei de la radio habar n-au cât de mult au impulsionat, tocmai prin emisiunea aceasta vânzările de radiouri RIC, cu o singură cască, de care nu se poate să nu vă aduceți aminte, cei care aveți în jur de 40 de ani.

Nici nu pot să-mi imaginez cum se vedea de la înălțimea catedrei în timpul etapei: majoritatea băieților stăteau cu mâna la ureche, de parcă aveau otită, toți ascultând transmisiunile de la Slatina, Victoria, Dinamo, Ghencea sau cine mai știe de unde.

De unde până unde legătura cu muzica? Foarte simplu: în pauze se difuzau două – trei melodii, iar eu stăteam cu urechile ciulite doar-doar începe mai repede repriza a doua 😀 Între timp, ele mi-au intrat în sânge și au devenit parte din viața mea, și de fiecare dată când le aud parcă mă văd cu pixul în mână, încercând să fac clasamentul mai repede decât cei de la radio, care urmau să-l citească după ”o scurtă pauză muzicală”.

Revenind în actualitate, aceste amintiri m-au făcut să privesc cu alți ochi un demers jurnalistic foarte interesant pe plan local. Mai precis la Mediaș, acolo unde unde Mircea Hodarnau a lansat o reptrospectivă a Mediașului radiofonic în perioada 1950 – 2013.  O să îmi spuneți: ”si ce treabă avem noi cu asta?”. E foarte simplu: Mediașul nu a diferit cu mult de nici o altă localitate din țară în ceea ce privește începuturile radiofonice. ”Gandul sa scriu o carte despre oamenii de radio care zilnic sau saptamanal au incantat sau iritatascultatorii pe frecventele celor doua posturi de radio locale din Medias, mi-a venit prin anul 2010. Pentru documentare am folosit surse din arhiva Primariei Medias si interviuri cu colegii mei de breasla, respectiv anumite fise de prezentare a activitatii lor radiofonice. Am “colindat” tari precum Germania, Italia, Canada, Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Spania si orase ale Romaniei, unde i-am gasit acum domiciliati pe fostii colegi. Am luat legatura cu ei  si incet, incet m-am tinut de capul lor sa imi trimita materiale despre activitatea lor radiofonica. Nu a fost usor, dar nici imposibil”, spune Mircea Hodarnau, a cărui muncă a fost titanică.

Cartea a aparut in colectia BIBLIOTECA MVSEI MEDIENSIS a Muzeului Municipal Medias si a fost editată impreuna cu Directia Municipala pentru Cultura, Sport, Turism si Tineret Medias, Asociatia Culturala “Mediasul Nostru” si Ippon Med.
2 comentarii la “Fotbal minut cu minut… vă mai amintiți?

  1. Mircea Hodarnau
    Noiembrie 8, 2013

    Multumesc pentru promovarea volumului „Mediasul radiofonic 1950-2013”.

    • Andrei
      Noiembrie 9, 2013

      Cu mare placere. Felicitari pentru munca de sisif depusa, caci sunt sigur ca nu a fost deloc usor

Lasă un răspuns

